woensdag 16 januari 2008

Survey coming to an end

I will leave my survey open to be filled until end of next week at the very latest.
During the weekend afterwards I will extract my data for statistical analyses in order to draw some conclusions out of it.

My intention is to do a reality check of the key success elements of blogs mentioned in the literature based upon the input of 120 expert bloggers. So, indeed, I have 120 completely filled questionnaires.

My thesis will be written in dutch, so for the English people who filled out my survey I will try at least to write my conclusion in English as well as the results of the survey.

Thanks all for helping me out and I will keep you informed. This weekend I will start publishing parts of my thesis in Dutch. Feel free to comment...

Here is a small intro paragraph, what do you think?

Vorig jaar las ik op de Amerikaanse marketing website “Clickz” de volgende paragraaf: “Blogs will make or break your business. Blogging is not an optional endeavor. Those that don’t will not survive. With over 40 million conversations going on 24 hours a day, the question becomes, how does a business enter and thrive in the blogosphere”. Als online marketing manager met meer dan 8 jaar ervaring, maar ook als student Handelswetenschappen aan de Vlekho Business School in Brussel, was dit een vraag die ik mij ook steeds meer stelde en waarin heel wat andere managers en marketing-specialisten ongetwijfeld geïnteresseerd zullen zijn.

Volgens Technorati, ’s werelds grootste blog-aanbieder en -zoekmachine, zijn er momenteel meer dan 110 miljoen blogs en komen er dagelijks tussen zo’n 175.000 nieuwe blogs bij. Dat zijn 1.4 nieuwe blogs per seconde. Volgens dezelfde bron verdubbelt deze dagelijkse groei elke 5 maanden. (Technorati – The State of Technorati, April 2007) . Dit wil zeggen dat deze cijfers ondertussen ook achterhaald zijn, maar ze zijn eerder indicatief van aard om het succes van dit medium aan te tonen. Deze explosieve groeicijfers hebben mij nog meer overtuigd om het blogfenomeen van naderbij te bekijken en te onderzoeken of het niet nieuwe “internet-hype” is dan wel een blijvende fenomeen is dat een nieuwe waaier van nieuwe bedrijfstoepassingen aanbiedt.




Figuur 1.1: Totaal aantal nieuwe weblogs per dag volgens Technorati.
State of the Blogosphere reports. Technorati, April 2007


Daarbij aansluitend, zijn professionele marketeers steeds op zoek naar nieuwe mogelijkheden om de markt te ontwikkelen en naar manieren om zich te onderscheiden van de concurrentie. Gezien de enorme aandacht voor blogs in het algemeen, en bedrijfsblogs in het bijzonder, heb ik besloten om op een kritische en objectieve wijze de bedrijfs-en marketingmogelijkheden van blogs in kaart te brengen.

De nieuwe media ontwikkelen zich aan een ongelofelijke snelheid en het is voor managers en marketing-specialisten steeds moeilijker om in deze voorturend veranderende, virtuele wereld waardevolle bedrijfsopportuniteiten te onderscheiden van tijd-en geldrovende intitatieven die op zich weinig toegevoegde waarde opleveren. Gezien bedrijfsmiddelen zoals geld, tijd en mensen beperkt zijn, staan we steeds vaker voor de uitdaging om deze zo optimaal mogelijk in te zetten voor het behalen van de bedrijfsdoelstellingen.

Gezien de enorme opkomst van blogs, moet men zich als bedrijf ook steeds afvragen of men dit medium al dan niet op efficiënte wijze kan inzetten binnen de marketing-mix. Om dit te kunnen doen heeft men behoefte aan een objectief en realistisch overzicht van de verschillende toepassingsgebieden van bedrijfblogs. Daarom zal ik op basis van een doorgedreven literatuuronderzoek een theoretisch kader schetsen dat managers en professionals een beter inzicht tracht te geven in het gebruik en de mogelijkheden van weblogs. In deze masterproef wil ik de blogosfeer, dit is het geheel van alle blogs en bloggebruikers samen, dus niet zozeer vanuit het privégebruik benaderen dan wel trachten een inzicht te verschaffen in de verschillende bedrijfsmogelijkheden ervan.

Geen opmerkingen: